tisdag 29 juni 2010

Miss Ruby


Idag skickade jag in den här cupcaken "Miss Ruby" som bidrag till tävlingen Miss Cupcake. Ni som inte hunnit skicka in, skynda er, sista dagen är imorron ;) Jag gjorde chokladkaffe cupcakes, med hallonfyllning och med Vitchoklad frosting på!

Jag dekorerade den med en ros i marsipan och lite "rubiner" som jag gjort av sockerlag, alltså kokat upp 150g socker med 50g vatten tills det blivit 121 grader. Jag tillsatte även röd färg innan jag värme upp det.

De stora har jag gjort med hjälp av den här formen. Och de små har jag spritsat ut som små ploppar på ett bakplåtspapper, med en spritspåse gjord av bakplåtspapper. Man får vara ganska försiktig eftersom de är så pass varmt. De var ganska svårt att få ett bra sockerlag också, så att rubinerna blev helt genomskinliga. Rubinen i mitten blev bra, men de andra kan ni se är inte alls lika blanka och fina. Men jag blev nöjd iaf, jag tycker det är kul att testa olika slags dekorationer :)

13 kommentarer:

  1. Jättehärlig och fin cupcake!! Snyggt spritsad som alltid! Kul idé med rubiner, så fin den röda blev! =)

    SvaraRadera
  2. åhh så god den ser ut! :D

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg!
    Den verkar god också. Kul idé med rubiner. :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken tjusig cupcake! Jag tycker om dina små pärlor av sockerlag, de är väldigt fina!

    SvaraRadera
  5. Jättefin cupcake! Och vad roligt att du gjort små pärlor av sockerlag, skoj att du testar och berättar om olika sätt att göra dekorationer. :-)

    SvaraRadera
  6. men vad läckert! Egna kristaller ha rjag inte ens hört att man kunde göra själv men det är juh klockrent direkt jag läste det *s*

    SvaraRadera
  7. Kul idé att göra egna kristaller, måste prövas någon gång! Hur länge ska sockerlagen koka, någon speciell temperatur?

    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Åh, vad det du som gjort denna, vad kul! Jag beundrade den på Miss Cupcake-sidan, men där kan man inte se vem som gjort vad. Jättesöt är den! Jag ska posta mitt M C-bidrag på bloggen imorgon. Lycka till i tävlingen! :)

    SvaraRadera
  9. Tack för alla komplimanger!! :)

    Karin: Den ska koka några minuter tills det blivit 121 grader.

    SvaraRadera
  10. Jättefin cupcake, lycka till i tävlingen! Var har du fått tag på dina fina svarta formar?

    SvaraRadera
  11. Tack! formarna har jag köpt på lagerhaus! Dom kan ha ganska snygga formar ibland ;)

    SvaraRadera
  12. Den ser supergod ut! Lycka till i tävlingen! =)

    SvaraRadera