fredag 2 juli 2010

Småfranska


Hembakat bröd är bland det godaste, ändå blir det att jag bakar det alltför sällan :) Jag hittade receptet på de här småfranskorna på Ramlösa Kvarns vetemjölsförpackning och bestämde mig för att testa det! Och de blev väldigt goda.

30stycken småfranskor eller 2 formfranskor

50g jäst
25g margarin
5dl vatten
2 tsk salt
13-14 dl vetemjöl

Smält matfett i en kastrull, tillsätt vattnet och värm till 37grader. Finfördela jästen i en degskål. Slamma upp jästen med degspadet. Tillsätt salt och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen i 4min. Låt Degen jäsa i degskålen ca 40 min, med en bakduk på. Knåda degen på mjölat bakbord.

Formfranska: Dela degen i två delar och forma till en längd. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt eller i 1,5 liters avlånga smorda formar. Låt jäsa under bakduk 30min. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30min.

Småfranska: Dela degen till 30 bitar och runddriv till runda degbitar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 30min. Grädda i mitten av ugnen ca 9-12min.

Låt bröden svalna på galler så blir ytan frasig.

3 kommentarer:

  1. Hembakt bröd är ju aldrig fel! Dessa ser jättegoda ut *hungrig* nu måste jag nog äta frukost... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, hembakat bröd är godast. Dessa ser goda ut, de kanske jag testar framöver.

    SvaraRadera
  3. Hembakt bröd är ju alltid gott!

    SvaraRadera