tisdag 13 juli 2010

Rågsiktsbröd


Igår bakade jag de här rågsiktsbröden i stugan :) Receptet är ifrån boken a piece of cake, jag gick nästan helt efter det, men eftersom jag inte hade nog med brödkrydda så blev det bara en tredjedel motför vad som stod i receptet, men det tyckte jag blev alldeles nog med smak faktiskt :) Och så penslade jag bröden i vatten och doppade i solrosfrön, för jag tycker det är så gott med frön på! :)

50g smör
4dl mjölk
50 g jäst
½ dl olivolja
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
½ msk brödkrydda (det skulle egentligen vara 1 ½ msk)
6 dl rågsikt
5-6 dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37grader. Tillsätt sirap, olivolja, salt och brödkrydda. Tillsätt sedan mjölet till degen släpper ifrån kanterna. Jäs degen i en bunke under bakduk till dubbel storlek i 1 timma. Dela sedan degen i 16 lika stora delar och runddriv. Pensla sedan på vatten och doppa i solrosfrön och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Sätt ugnen på 200 grader. Låt bröden jäsa på plåt under bakduk i ca 30min. Grädda sedan i ca 15min.

3 kommentarer:

  1. Bröden ser goda ut, såna skulle man inte tacka nej till att äta till frukost! Vilken fin bild du har tagit!

    SvaraRadera
  2. Det är så smidigt med frallor, bara att ta upp ur frysen så många som man vill ha. Kan hålla med om att brödkryddorna ibland tar över brödet.

    SvaraRadera
  3. Är det svårt att baka bröd!!
    dina bröd ser jätte gott ut :d
    jag har aldrigt prova baka svensk bröd förut :)

    SvaraRadera