söndag 25 juli 2010

Bröllopstårta


Igår jobbade jag på centrum och då fick jag göra bröllopstårta :) Den här gången gjorde jag den helt själv, det var jättekul men samtidigt så är det ju väldigt roligt att bolla ideér och så med någon annan! Det tog endast 1h 20min att fylla, täcka, göra rosorna och dekorera tårtan, Allting är så mycket enklare på ett bageri där man har kavlingsmaskin osv :) Brudparet ville ha operatårtor med mörkröda rosor och mörkgröna blad, så det fick bli så och så spritsade jag en dekorkant med smörkräm. Hoppas paret blev nöjda!

Chokladbottnar
Hallonsylt
Vaniljkräm
Chokladmousse
spacklad med vispgrädde
täckt med marsipan
rosor och blad i marsipan
dekorkant spritsad med smörkräm

Jag använde de här utstickarna när jag gjorde rosorna. Marsipan är lite klibbig som den är, så man behöver oftast inget ätbart lim för att klistra fast bladen. Det är en fördel om man jämför med att göra i sugarpaste.

13 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta!!
    ser lyxig ut ;=) fina med rödarosor

    SvaraRadera
  2. Väldigt vacker tårta, du är så himla duktig! Och vad skönt med kavlingmaskin och dylikt :)

    SvaraRadera
  3. myket fin tårta.

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Vad duktig du är. Jag är helt säker på att brudparet är nöjda, det skulle jag ha varit i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Ja, jisses vilken fin tårta! Gud, vad du är duktig.

    SvaraRadera
  6. Jättefin!! Håller med Sana om att den ser lyxig ut med rosorna! Men oj, 1 timme och 20 minuter!! Man skulle allt ha haft en kavlingsmaskin (och säkert en massa annat) hemma ;-)

    SvaraRadera
  7. Jättefin! Önskar jag hade tillgång till ett bageri också!!!

    SvaraRadera
  8. Ah okej. Så mycket färg vågade jag inte ta utan stannade nog vid ½ tsk. Får ta med nästa gång och testa. Tack för svaret! =)

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  9. Vilken fin bröllopstårta. Gillar att du fick till färgerna så bra, starka!

    SvaraRadera
  10. Vilken vacker tårta! De mörkröda rosorna var verkligen snygga!

    Visst är det lyxigt med kavlingsmaskin. Jag skulle vilja ha en egen liten hemma sen när man slutar på utbildning och praktik ;)

    SvaraRadera
  11. Jättefin tårta. Bakar själv tårtor till vänner och bekanta och bekantas bekanta, på ren hobby basis. Skulle vara kanon att ha en kavlingsmaskin, skulle underlätta mycket.
    Gå gärna in på min hemsida och kolla. www.majastartor.se

    SvaraRadera