måndag 17 oktober 2011

Rågfrallor


Jag hade ett paket jäst hemma, så jag passade på att experimentera med ett recept på ljusa frallor :)) Jag bytte ut lite vetemjöl mot råg, tillsatte sirap, linfrön, och smör :) Riktigt gott blev det!

Ca 23 frallor
50g jäst
5dl vatten
12g salt
1 msk brödsirap
20g linfrö
100g fullkorns rågmjöl
700g vetemjöl special

Doppning
60g fullkorns rågmjöl
30g linfrö
15g solrosfrön

Smula jästen, värm vattnet till 37grader, blanda ut med jästen. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt degen vila 15min. Dela sedan upp i 60g bitar, rundriv dem till runda frallor. Pensla med vatten doppa i mjölblandningen. Sätt på plåt, läs jäsa under duk i 1h. Sätt in frallorna i ugnen på 240 grader, sänk sedan till 220grader och grädda i ca 9min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar