fredag 24 december 2010

Saffransrutor


Idag har jag julbakat inför morgondagen! :D Så mysigt det är med jul alltså!
Jag har gjort dessa saffransrutor, gjort biskvier, och tårtbottnar till jul-tårtorna jag ska göra imorron :) Jag ska även koka knäck imorgon, åh det är så gott!

Jag vill önska er alla en riktigt God jul! :)

Här är receptet på långpannekakan med saffran:

2 paket saffran
200g smör
5 dl socker
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
5 dl mjölk
12dl mjöl
6 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker så det blir luftigt. Tillsätt äggen, vaniljsockret och mjölken. Rör om till en fin smet, tillsätt saffranet. Blanda mjölet och bakpulvret och sikta sen ner det i smeten. Häll smeten i en bakplåtspapperklädd långpanna. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min. Prova med en sticka om den är färdig i mitten.

Låt kakan svalna, blanda sedan glasyren.

Glasyr
200 g philadelfia ost
4dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100g smält smör

Vispa ihop till en slät glasyr. Bred på kakan.

2 kommentarer: