lördag 13 mars 2010

Nötchokladkakor


Jag har nyligen fått boken 7 sorters kakor av min kompis Mona ;) Stort tack, verkligen kul bok att ha. Jag testade idag ett recept på chokladkakor som fanns i den boken. Men jag tog bort lite nötter, tycker det är godast om det bara är lite nötter i :) Jag hade dock bara mandel hemma så det fick bli det!

100g smör eller margarin
1,5 dl socker
1ägg
2 msk kakao
1tsk vaniljsocker
1,25dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Garnering
25g nötter (Det stod 100g i boken)

Slå på ugnen på 200grader. Vispa matfett och socker pösigt. Tillsätt ägget, sikta i kakaopulver och vaniljsockret. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt sedan i smeten.

Eftersom jag ville testa göra runda kakor så spritsade jag ut klickar av smeten på bakplåtspapper. Testade även klicka ut med sked och det gick lika bra. Klickarna flyter sedan ut i ugnen och blir platta kakor, därför måste man tänka på att inte sätta dom för nära varandra. 18st kakor per plåt blev lagom. Jag gräddade dom i 8,5min.

I boken står det att man ska lägga ett bakplåtspapper i en långpanna, 25x35cm stor. Sedan bre ut smeten och strö över nötterna. Sedan grädda i mitten av ugnen i 15min, och skära rutorna medan kakan fortfarande är varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar