söndag 21 februari 2010

Macarons


Nu har jag äntligen tagit mig tid att prova göra macarons :) Man har ju sett dom lite överallt på andras bloggar så jag har varit så sugen! Jag valde att färga dom lite blåa och fylla med chokladtryffel smaksatt med 1tsk mint-arom.
För er som inte sett eller hört om dom tidigare, så är det en fransk maräng-aktig gobit :) supersmarriga!

Det här receptet har jag hittat på Åsas blogg ;)

150g fint malen mandel
150g florsocker
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g strösocker
150g strösocker till sockerlag
50g vatten till sockerlag

Skålla mandeln och låt den torka, det tar ganska länge innan den torkar, så detta kan du göra långt i förväg. Mal den sedan fint i en blender, mixer, nötkvarn eller kaffekvarn. Man behöver lite mer mandel än det som står i receptet. Sila mandeln så de stora bitarna försvinner och väg upp 150gram. Blanda sedan mandeln med siktat florsocker i en bunke.

Vispa upp 60gram äggvita till ett mjukt skum, tillsätt 35g strösocker under vispning. Om du har en köksassistent kan du göra detta under tiden sockerlagen kokar upp. Blanda socker och vatten till sockerlag i en liten kastrull. Koka tills temperaturen når 118 grader.

Sänk farten på köksassistenten och häll i sockerlagen i marängsmeten. Det måste göras ganska snabbt så att inte sockerlagen stelnar. Vispa sedan marängen på medium/hög fart tills den kallnat, det tar ungefär 10-15min.

Rör i 60 gram äggvita i mandel- och florsockerblandningen. Tillsätt sen eventuellt valfri färg.

Vänd marängen i mandelblandningen och rör försiktigt med en slickepott till en jämn smet. Mixa inte för mycket, smeten ska vara trögflytande.

Fyll en spritspåse med en rund tyll och spritsa ut klickar på en plåt med bakplåtspapper. Smeten flyter ut lite efter ett tag och blir slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, så kan man slå plåten mot bordet några gånger så slätar de till sig.

Grädda ca 11min i mitten av ugnen. Dra av pappret med macaronsen från plåten, låt de sedan stå och svalna. Lossa dem från pappret och sätt ihop två och två med valfri fyllning.

10 kommentarer:

  1. Jättefina macarons! Jag borde snart prova igen...

    SvaraRadera
  2. Ja, macarons har blivit poppis! Goda är dom också :)

    SvaraRadera
  3. faktiskt vackra macarons ! undrar vad du har använt för fyllning i dessa, det är en så fylligt svart färg, har försökt få till en sådan. eller är det bara vanlig mörkchocklad ganache ?

    SvaraRadera
  4. där fanns det ju det tog bara en stund för mig att hitta c(:

    SvaraRadera
  5. Jo, precis :D det fanns länk till chokladtryffel! riktigt gott ;)

    SvaraRadera
  6. Hej Tina!
    Jag älskar macarons, dom är verkligen jätte goda. Nästan varje gång vi blir bort bjudna så finns de där. Jag har provar att göra dem själv, följt ditt recept, men det blir bara sprickor i dem. Jag undrar om du vet varför det blir så och om du kanske vet vad man kan göra åt de :)

    Tack på förhand!
    /Elize

    SvaraRadera
  7. Hej Elize! Jag har faktiskt ingen aning varför dom spricker.. det kanske är att du rör om för mycket så luften farit ut, eller kanske rört för försiktigt så det inte blandats ordentligt. Men annars vet jag inte vad det kan bero på! Du får kanske pröva dig fram, så det blir bra tillslut :) tråkigt att jag inte kan hjälpa dig mer, men jag hoppas det blir bra nästa gång!

    Mvh
    Tina

    SvaraRadera
  8. Hej igen! :)

    Tack i alla fall, jag får väl prova mig fram och se :)

    /Elize

    SvaraRadera
  9. Hej! Jättekul att läsa på din blogg, va duktig du är. Men jag vet inte ifall jag börja se dåligt eller om de inte finns någon ugnsgrader i receptet?

    MVH Malin

    SvaraRadera
  10. Hej! ops.. det ska vara 150grader :))

    SvaraRadera