måndag 21 februari 2011

Passionsfruktscupcakes


Dessa cupcakes gjorde jag till min lillasysters kalas! Hon fyllde hela 10år :) De fick bli passionsfrukts cupcakes, i söta rosa formar från Åhlens! Med Dr. Oetkers rosa strössel på. Så de skulle matcha den rosa tårtan jag gjorde :))
Frostingen är vit chokladfrosting.

Receptet kommer ifrån passion for baking.

12st cupcakes

150g socker
100g mjukt smör
1 tsk vaniljextrakt
2,5dl mjöl
1 tsk bakpulver
1,5dl vispgrädde
2 ägg
Saften av 5 passionsfrukter

Vispa smör och socker fluffigt, ca 10min.
Sätt ugnen på 190-200grader.
Tillsätt äggen, ett i taget och vispa ca 2min mellan varje ägg.
Tillsätt vaniljen.
Blanda mjölet och bakpulvret i en annan skål.
Vänd ner hälften av grädden och hälften av mjölblandningen i smeten.
Pressa ut passionsfruktens innehåll i en skål, sila bort kärnorna.
Tillsätt passionssaften tillsammans med resten av grädden och mjölblandningen.
Fyll formarna 2/3 med smet.
Grädda 15-20 min.

1 kommentar: