torsdag 10 oktober 2013

Knäckbrownies med maränger

Tack vare alla fantastiska bakprogram som går på teve blir man supersugen att baka själv! Dessertmästarna som går på 5an måndagar och Hela Sverige bakar som går på 7an torsdagar, följer jag med spänning :):) Man blir så inspirerad av allt gott och vackert dom får till! Underbara program :) Dessa brownies har jag toppat med knäcksås och maränger, supersmarrigt blev det med chokladsmaken, det sega och det krispiga tillsammans!

Brownies
Till en form på 23cm x 30cm

200g smör
2,25dl socker
100g mörk choklad smält
100g mörk choklad hackad
4 ägg
2dl mjöl
1 tsk bakpulver
3 msk kakao

Vispa smör och socker. Tillsätt den smälta chokladen under omrörning. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i blandningen. Tillsätt den hackade chokladen. Häll smeten i en form på 23x30cm med bakplåtspapper i botten. Grädda i 175grader i ca 25min.

Låt kakan svalna, skär ut och vänd ur den ur formen. Skär rutor.

Mini Maränger

1 äggvita
0,5 dl socker

Vispa äggvitan fluffig, tillsätt sockret lite i taget med du vispar. Spritsa små maränger på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i 100 grader ca 40min. Testa någon maräng för att se om de är klara.

Knäcksås
0,75 dl socker
0,75 dl grädde
0,75 dl sirap

Koka i ca 3-4min tills den tjocknat lite. Häll såsen över rutorna. Sätt på marängerna direkt, innan såsen stelnat.

1 kommentar: