tisdag 4 januari 2011

Friterad Kyckling


Min blogg är ju en blogg om sötsaker, och kommer att fortsätta vara det! Men, på julafton fick jag en fritös i julklapp och har provat fritera kyckling hemma, så jag måste bara få dela med mig av det :):) Det finns ju även mycket annat gott man kan göra i en fritös, om ni har några tips får ni gärna säga till!

Vi fick lära oss fritera kyckling på skolan i höstas, och det gör man genom att skära väldigt tunna skivor av kycklingen, som man rullar in i vetemjöl och sedan doppar i en så kallad Pâta á frire smet (uttalas "pata fri") för att sedan sänkas ner i fritösen.

Det här receptet räcker till ca 6 personer
3 stora kycklingfileer

Pâta á frire smet
1,5 dl öl
0,75 dl olja
2,25 dl vetemjöl
2,5 tsk salt
3 äggvitor, hårt vispade

Värm upp friteringsoljan i en fritös eller kastrull till 180grader. Jag använde rapsolja.

Blanda allt till smeten förutom äggvitorna. Vispa äggvitorna och vänd sedan ner i smeten.

Dela filéerna så de blir hälften så tjocka och skär tunna strimlor, ca 1cm breda. Eftersom kycklingen inte för steks så är det viktigt att göra små bitar.

Täck strimlorna med vetemjöl. Doppa sedan i pâta á frire smeten och fritera ca 7-10min. Ta upp en av kycklingarna och skär på mitten för att se om kycklingen är klar, så att det inte är någon rosa färg kvar.

Servera med Jasmin ris, sötsur sås och en god sallad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar