lördag 7 augusti 2010

Chokladglass au four


Till tjejkvällen igår gjorde jag även denna efterrätt. Det är en Glace au four, som är en väldigt god fransk dessert. Som man gör genom att sätta glass på en sockerkaksbotten och sedan täcka med maräng och grädda några minuter. Receptet har jag hittat i boken bakverk som jag nyligen köpte på lagerhaus, en riktigt bra bok faktiskt :)

Eftersom denna efterrätt ska ätas direkt innan den hinner smälta, så gjorde jag bara bottnen i förväg, och satte sedan ihop den strax innan den skulle ätas :)) väldigt smarrigt!

Chokladbotten, 18cm i diameter
2ägg
3 msk strösocker
2 msk kakao
4 msk mjöl

Fyllning
1 liter chokladglass

Marängtäcke
3 äggvitor
175g strösocker

Vispa ägg och socker till botten, vänd sedan ner resten av ingredienserna. Grädda i ca 7min. Låt svalna. Skär sedan ut ur formen, sätt på glassen som en kupol. Vispa äggvitorna till marängen och tillsätt sockret lite i taget. Täck sedan hela glassen med maräng, så att den inte smälter i ugnen. Grädda i 225grader i ca 5min, tills den fått fin färg.

3 kommentarer:

  1. Åh vad gott det ser ut! =)

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  2. wow! liiite mer avancerat än min kladdkaka med jordgubbar haha! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för boktipset! En lite fråga till dig som utbildar dig till konditor.. Använder ni er av litteratur/bakböcker som finns att köpa i bokhandel/på nätet? Du kanske har några förslag som du vill dela med dig av? Tips tas i sådana fall tacksamt emot =) Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera