lördag 7 augusti 2010

Baguetter


Receptet på det här goda brödet har jag fått av min farbror, som gillar att baka bröd ;) Ett väldigt enkelt recept på baguetter, men oh så gott det är :) Igår hade jag och några kompisar tjejkväll med kräftskiva, så då passade jag på att bakade det här brödet, smarrigt!

50g jäst
5dl vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja
ca 11-12 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 34grader och slamma sedan upp jästen. Blanda i resten av ingredienserna, blanda i mjöl tills degen känns lagom. Låt degen vila 30min. Dela sedan i 4 delar och knåda. Rulla sedan ut och lägg på baguette-plåt om du har, annars på oljad plåt. Låt jäsa 20 min. Skär några snitt och grädda sedan i 250grader ca 14-16min. Ha en plåt med vatten i under baguetterna i ugnen för att få en frasig yta. Låt sedan bröden svalna utan duk, packa ej i plastpåsar, då blir de mjuka :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar