torsdag 17 juni 2010

Hallonpaj


Receptet på den här pajen kommer från boken a piece of cake. De var riktigt smarrigt med hallonmarängen, men kanske aningens mycket, det hade räckt med hälften tycker jag, men för utseendets skull så är det ju fint med mycket! :)

1. Gör en sats mördeg
2. Kavla ut mördegen, fyll pajformen och nagga botten. Grädda pajskalet i 175 grader i 10min.
3. Låt svalna.
4. Fyll pajen med lemon curd.
5. Höj temperaturen till 250 grader övervärme.
6. Gör 2 satser hallonmaräng.
7. Stryk/spritsa på Hallonmarängen på lemon curden.
8. Grädda pajen i mitten av ugnen (med ugnsluckan på glänt) i ca 5 min. Marängen ska bara få lite färg på toppen.
9. Garnera med färska hallon och pudra med florsocker.

Om det blir över lite mördeg så kan man enkelt göra några småpajer om man har lust, Jag gjorde två stycken med blåbär i och gräddade i ca 11 min :)

1 kommentar: