söndag 15 mars 2009

Tårtbotten


Efter att ha sett ett så bra recept på bakalitenkakas blogg, så gör jag nu mina bottnar efter "lika delar". Jag har skrivit upp de olika måtten som jag provat göra tårtbottnar i och hur många ägg som behövdes, när man gör efter lika delar så blir det väldigt lätt att ändra receptet efter hur stor bottnen ska vara.

Man ska använda lika delar av:
* Ägg
* Ströocker
* vetemjöl, potatismjöl, bakpulver

Gör såhär:
Ta fram 3 lika stora glas.

1. Knäck äggen i ett glas
2. Mät sen upp lika mycket socker i det andra
3. I det tredje mäter du upp hälften vetemjöl och hälften potatismjöl.
I mjölet blandar du även ner bakpulver: 0,75tsk till 2-3ägg, 1tsk till 4-5ägg, 2tsk till 6ägg.

obs! Jag använder anslagsringar utan botten när jag gör mina bottnar. Dom är mellan 4-6cm höga, så det är inte säkert att den här mängden ägg blir samma om man använder t ex en springform som är högre än 4cm. Men ni får testa er fram vad som är lagom för era formar. :)

Runda (diameter x höjd)
14cm - 1,5ägg
16cm x 6cm - 2ägg
20cm x 5cm - 2,5ägg
22cm x 4cm - 3ägg
24cm x 4cm - 3ägg
26cm
x 4cm - 4,5ägg
30cm x 4cm - 6ägg

Fyrkantiga (bredd x längd)
25cm x 18cm - 3ägg
29cm x 21cm - 4ägg
34cm x 24cm - 6ägg

Om du vill ha chokladbotten så ersätter du halva potatismjölet med kakao.


Den här mängden passar bra till en form med ca 22-24cm i diameter.


4st ägg
2dl socker
1dl vetemjöl
1dl potatismjöl
1 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 175grader. Vispa ägg och socker med elvisp eller assistent. Blanda de båda mjölsorterna med bakpulvret och sikta sen ner det i äggpöset. Häll smeten i en smord form och grädda i nedre delen av ugnen 25-30 min. Tiden varierar beroende på hur stor tårtan är, men minst 25min brukar det ta. När du tagit ut bottnen ur ugnen, lägg ett bakplåtspapper på botten, sen en plåt på det, och vänd upp och ner, detta gör att tårtbottnen inte sjunker ner i mitten utan blir jämn och fin.
Låt kakan svalna i formen några minuter innan den stjälps upp. Skär bottnen i 3 delar.

Bottnen går även att frysa ner om man inte vill använda den på en gång. I frysen håller den sig fräsch i flera dagar. Jag brukar oftast göra mina bottnar i förväg och sedan ta fram dem någon timma innan jag ska göra min tårta.

2 kommentarer:

  1. Gud så smart detta var:D Även om det tog mig en stud att fatta vad du menade;)

    Så man ska alltså gå efter att glasen blir lifa "fulla"? Skit smart, låg precis och funderade på hur stor sats jag behövde till en 30cm , mennu vet jag:D 6ägg olika lika mycket av det andra:D

    SvaraRadera
  2. Har gjort en stor tårta på 8 ägg efter detta smarta, välskrivna recept. Resultatet blev mycket lyckat. Tack!

    SvaraRadera