söndag 7 april 2013

Aprikosmuffins

För att fira min mammas födelsedag har jag bakat lite ihelgen till henne ;) Jag provade göra dessa aprikosmuffins. Eftersom vi annars nästan bara bakar chokladfika så kände jag för att göra nånting annat för en gångs skull :) Och dom vart rätt så goda. Receptet kommer ifrån Nordstedts receptbok "muffins & cupcakes". men jag ändrade litegran i receptet och tog bort 1dl kokos, eftersom jag inte gillar kokos.

Sen så fanns det ingen aprikossylt på affären, så jag köpte aprikosmarmelad med fruktbitar i istället och mixade med stavmixer.

3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
125 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 dl aprikossylt 

1,25 dl cremefraiche

825g aprikoshalvor
1dl Aprikossylt

Sätt ugnen på 175grader. Placera 20 muffinsformar i muffinsplåt. Smält samman smör och socker i en kastrull. Lyft kastrullen från värmen. Vispa äggen, vispa sedan i creme fraichen och sylt. Vänd ner smörblandningen. Blanda mjöl och bakpulver, sikta ner i smeten. Fördela smeten i formarna och lägg en aprikoshalva i varje form. Grädda 18-20 min, prova med en sticka om de är genomgräddade. Låt dem svalna.

Smält sylten i en liten kastrull och pensla muffinsen med sylten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar