måndag 24 oktober 2011

Lemon cupcakes


När jag fyllde år så fick jag Leilas receptbok "Hello cupcake" av min bror :) Så jag bestämde mig för att testa två recept ifrån den idag! :) Det ena receptet jag valde var dessa citron cupcakes. De är väldigt syrliga, men för dom som gillar surt är det här ett lyckat recept! De flesta i min familj klarade inte av den sura citronsmaken, men jag och min syster tyckte de gick att äta iallafall :)

12cupcakes
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100g smör
1dl gräddfil
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Saft av 2 citroner

Citronkräm
1,5 citroner
0,75 dl strösocker
25g smör
1 msk majsstärkelse
1 ägg
1 äggulor
0,75 dl vispad grädde

Sätt ugnen på 175grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i gräddfilet och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, sikta och vänd ner det i smeten. Blanda i citronsaften. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fördela smeten i 12 formar. Grädda dem i ca 15min. Låt svalna.

Koka upp citronsaften från 1 citron med strösocker och smör. Blanda ut majsstärkelsen med saften från den resterande citronhalvan och rör ner detta i den varma vätskan. Vispa samman ägg och gulor. Rör ner äggen i vätskan, ställ tillbaka kastrullen på spisen och sjud under vispning tills krämen tjocknat. Häll över krämen i en skål och låt svalna helt. Vispa grädden fluffig och vänd ihop den med den kalla krämen. Spritsa/bred på citronkrämen.

4 kommentarer:

  1. Jag tror att jag skulle tycka om dom :D

    SvaraRadera
  2. Jag älskar citron i bakverk så de här kan jag tänka mig att jag skulle tycka otroligt mycket om! Snygga är de också <3

    SvaraRadera
  3. De ser jättegoda och fräscha ut!! Är det riktiga citroner du har på?

    SvaraRadera
  4. Japp, det är riktiga citroner! :)

    SvaraRadera