tisdag 25 oktober 2011

After Eight cupcakes


Detta var det andra receptet på cupcakes jag provade på igår! :) Receptet kommer som sagt från Leilas bok "Hello Cupcake". De här cupcakesen var riktigt goda, och ännu godare när de fått stå i kylen en natt. För dem som gillar mintchoklad är detta ett toppenrecept på cupcakes!

12 cupcakes
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1 dl gräddfil
2 msk kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100g mörk choklad
24 bitar (250g) after eight

Mint cream frosting
1,5 dl vispgrädde
05, dl mjölk
0,5 dl flytande honung
250g mörk choklad
pepparmintsarom efter smak

Sätt ugnen på 175grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret och rör ner gräddfil och kaffe, rör sedan ner i äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner i smeten. Smält chokladen i mikron och vänd ner den i smeten. Sätt stora pappersformar i en muffinsplåt och fördela smeten till 12 cupcakes. Bryt after eighten i två delar och tryck ner 4halvor i varje cupcake. Grädda ca 15-18min. Låt svalna.

Koka upp grädde, mjölk och honung i en kastrull. Ta bort från värmen och låt svalna medan du finhackar chokladen. Sätt sedan chokladen i kastrullen och låt den smälta. Tillsätt sedan pepparmintsarom efter smak. Låt sedan frostingen svalna till den går att spritsa.

10 kommentarer:

  1. Smarrigt! Jag älskar After Eight och choklad överhuvudtaget.. :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag vill börja med att säga att du har en KANON bra och inspirationsrik blogg. Jag har under en tid bloggat om andra bloggare och deras passioner mm. Tänkte kolla med dig om jag skulle kunna får dela med mig av din blogg i min blogg?
    Tycker att vi bloggare/eskor ska hjälpa varandra att nå ut till våra läsare och sprida våran inspiration. Jag hoppas det är OK och givetvis så kommer jag att hänvisa till din blogg.
    Önskar dig en kanon trevlig dag!
    Vardaxlyx/Yesmin

    SvaraRadera
  3. Hej Yesmin! :) Tack, kul att du gillar min blogg! du får gärna länka. Du själv har ju också en jättefin blogg, jag såg vilka superfina macarons du gjort! ;)

    SvaraRadera
  4. Hej tjejen!

    Imorgon kommer det upp inlägg på 3 våningstårtan, runt 17-tiden.

    Jag vill tacka för allt hjälp Tina, du har varit fantastisk med dina tips och råd! Tårtan blev dundergod! Hoppas det var OK att jag länkade dej :)

    Som sagt, imorgon runt 17.00 :D

    Kram Micaela, tack än en gång!

    SvaraRadera
  5. Va roligt micaela!! :D ska bli roligt att se resultatet på tårtan ;)

    Det kommer uppdatering av mig också imorgon någon gång, ska göra bröllopstårta! :))

    SvaraRadera
  6. Hoppas du gillade den :D hihi, första våningstårtan så syna inte skavankerna ;)

    SvaraRadera
  7. De ser supergoda ut!
    Vilken fin blogg du har!

    Hittade in här då jag sökte inspiration inför farsdag och tårtor. Såg din från 2009 med slips =) Lånar den idéen inför morgondagen.
    Ha en fin dag!

    Mvh Sara

    SvaraRadera
  8. Vad lustigt, jag funderade på att baka after eight cupcakes igår & nu trillar jag in på din blogg där du har lagt upp just ett sånt recept! Det måste vara ödet ;)

    Dom ser jättegoda ut :)

    SvaraRadera