lördag 27 mars 2010

Kolapaj


Den här pajen är väldigt väldigt god :) Verkligen en av mina favoriter! Idag har jag bakat den till cafét som är på kyrkan ikväll ;)

Pajdeg
100g smält margarin
1,5 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 ägg

Kolasåsen
75g margarin
1 msk kakao
0,5 dl grädde
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl

Blanda ingredienserna till pajdegen och tryck ut med sked i en form med ca 24cm i diameter. Du behöver inte trycka upp längs kanterna. Grädda i 175grader i ca 20 min. När det är 10 min kvar av gräddningstiden kan du börjar göra kola såsen. Smält margarinet och tillsätt sedan resten av ingredienserna, låt sjuda i 3-4min. När du tagit ut kakan ur ugnen så tar du en sked och trycker på pajen överallt förutom på kanterna, så du bildar en grop för såsen. Häll sedan såsen över kakan och låt den svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar