tisdag 16 februari 2010

Semlor


Idag på Fettisdagen så har jag såklart gjort ett gäng mumsiga semlor! Det här receptet på semlor har jag fått av min monster Ingrid :) Riktigt goda blev dom! Sen så finns det ju många sätt att göra mandelfyllningen på, i skolan blandar vi mandelmassa och socker bara, och det tycker jag blir godast :)

16st semlor
50g jäst
75g margarin
3dl mjölk
½ tsk salt
½ tsk hjortronsalt
1 ägg
0,75 dl strösocker
ca 10dl vetemjöl

Fyllning 1
150 mandelmassa
0,75dl socker
ca 3 msk vatten

Fyllning 2
Vispgrädde

Smula jästen i en bunke. Smält margarin och häll sedan ner mjölken, när den är ca 34grader så lös upp med jästen. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt vila i ca 40min. Dela sedan upp i 16 lika stora bitar, rundriv och sätt på 2 plåtar. Låt jäsa ca 30min. Grädda i 200grader ca 10min.

Blanda mandelfyllningen med vinge om du har köksassistent, annars går det bra med elvisp. När bullarna har svalnat, skär av ett tunt lock och fyll med fyllning 1. Vispa sedan grädde och spritsa på. Lägg på locket och pudra med florsocker.

2 kommentarer:

  1. Hej, fuskade o köpte färdigbakade idag för 5 kr stycke, kunde inte låta bli... *ler*

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. det se riktigt mums!! hehe jag har också gjort i två veckor sen så idag ha jag inte semlor hehe

    SvaraRadera