tisdag 23 februari 2010

HiHat Cupcakes


De här cupcakesen gjorde jag till min syster Ellys barnkalas ihelgen! Jag har velat provat dom jättelänge eftersom jag tycker dom ser så läckra ut, och nu har jag äntligen tagit mig tid ;) Receptet är ur boken A piece of cake, Och de blev jättegoda! Blommorna är gjorda i marsipan.

Ca 20 cupcakes
3ägg
2,5dl strösocker
1tsk vaniljsocker
50g smör
1dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100g mörk choklad

Marängfrosting
6äggvitor
8,5dl strösocker
2tsk vaniljsocker

Chocolate coating
400g mörk choklad
3msk matolja

Sätt ugnen på 175grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt pösigt. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao, salt och vänd försiktigt ner i smeten. Smält chokladen i mikron och häll i smeten. Sätt pappersformar i muffinsplåt och fyll till 2/3 med smet. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15min. Låt svalna.

Blanda äggvitor och strösocker i en rostfri skål. Vispa fluffigt för hand i 1min. Sätt bunken i ett vattenbad. Vispa tills sockerkristallerna smält och det blir luftigt som maräng. Man ska se tydliga spår efter vispen. Ta bort från värmen och vispa med elvisp/assisten ytterligare några minuter tills marängen svalnat.
Spritsa på marängfrosting med rund tyll i toppformade spiraler, lämna nästan en centimeter runt kanten. Låt stelna i kylen.

Smält chokladen i mikron, tillsätt matoljan. Doppa varje cupcake i chokladen och låt stelna.

5 kommentarer:

  1. Superfina! Du lyckades verkligen få till chokladen! Jag har gjort dem två gånger och det tog vääldigt lång tid.. tycker knappt de är värda jobbet! Vad tyckte du?

    SvaraRadera
  2. Så goda de ser ut! Har inte vågat mig de här ännu, det brukar bli så klottigt när det är smält choklad inblandat. :-D

    SvaraRadera
  3. Åh, vad de ser smarriga ut!!!
    Är också sugen på att baka dem,
    men har inte haft tid än.
    Fin blogg du har!

    SvaraRadera
  4. Alvisen, Ellys kompis20 maj 2012 kl. 15:19

    Seeeeer gåååt uut!!!!

    SvaraRadera