torsdag 10 oktober 2013

Vitchokladmousse bakelse med lemon curd



Även dessa gjorde jag igår efter att ha blivit så bakarsugen ;) Dessa blev jättegoda, den syrliga citron curden bryter av den söta moussen perfekt. Och kaksmulorna i botten gav bidrog till en bra konsistens på helheten. Dock var det inte så snyggt med smulor kanske.

Jag har gjort dessa bakelser genom att spritsa allt i silikonformar som jag sedan fryst, och vänt ur formen. Jag började med citroncurden som jag spritsade ett tunt lager av, sedan frös jag formen någon timme. Därefter spritsade jag på moussen och strödde på kaksmulorna. Sedan fick de ligga i frysen flera timmar innan jag vände ut dom ur formarna.

Citroncurd


70g citronsaft (ca 2citroner)
70g socker
100g ägg (2st)
50 g socker
70g smör

Koka citron och socker. Vispa ägg och socker och häll över i kastrullen under omrörning. Sätt kastrullen på plattan en stund tills den tjocknat lite, men inte för mycket så att äggulorna koagulerar, ca 80grader ska den bli. Ta bort från värmen, tillsätt smöret. Citroncurden räckte till 42st bakelser med en diameter på 4cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar