lördag 9 maj 2009

Amerikanska Chokladmuffins


Det här receptet på Amerikanska Chokladmuffins hittade jag på Heavenlycupcake's blogg.
Använde även mina nya muffinsformar jag köpt på lagerhaus :)

4dl vetemjöl
1,75dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1dl kakao
100g grovhackad mörk choklad
1 ägg
3dl mjölk
1dl olja

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Tillsätt chokladhacket. Vispa ihop ägg, olja och mjölk i cirka 1min. Rör sedan ner i mjölblandningen. Fördela smeten i muffinsformar i en muffinsplåt för 12 muffins. Grädda 20-23min mitt i ugnen.

Tips: För dom som inte har en muffinsplåt, som jag, är det smart att ha dubbla muffinsformar eller aluminiumformar utanpå, för att muffinsarna ska få en fin form. Här ser ni hur formen ser ut med och utan aluminiumform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar