söndag 12 april 2009

Mjuk Chokladkaka


Hittade det här receptet på min favoritblogg, Det är en riktigt saftig och god botten! Jag tillsatte 250g choklad för att få lite mer smak. Om man vi ha en mer neutral botten så kan man skippa chokladen.

0,5 dl kakao

0,5 dl kokande vatten
225g smör
2,75 dl socker
4 ägg
3,25 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
250g mörk choklad

Sätt ugnen på 180grader. Blanda kakaopulvret med det kokande vattnet i en skål tillsammans med smör och socker. vispa fluffigt och tillsätt sen ett ägg i taget under vispning. Smält chokladen i mikron och tillsätt i smeten. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Häll smeten i en smord form med ca 22cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen 30-35min. Låt kakan svalna en stund innan den stjälps upp.

1 kommentar:

  1. Låter gott! Kan jag låna receptet till min blogg om jag länkar till dig?
    //Lena

    SvaraRadera